روز برنامه‌نویسان گیلک

روز برنامه‌نویسان گیلک

روز ۲۵۶ ام هر سال میلادی (معادل عدد ۱۰۰ در مبنای شانزده) مطابق با ۱۳ سپتامبر (۱۲ سپتامبر در سال‌های کبیسه) به عنوان روز برنامه‌نویس نام گرفته است. روسیه اولین کشوری بود که این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناخت و پس از آن کشورهای آلمان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، گوآتمالا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، اسلوونی، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا نیز این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناختند.

در ایران نیز ۲۵۶ امین روز سال جلالی به طور غیر رسمی توسط برخی از برنامه‌نویسان و فعالین حوزه IT جشن گرفته می‌شود.

اما گیلک‌ها چطور؟ از آنجایی که گیلک‌ها تقویم منحصر به فرد خود را دارند، روز برنامه‌نویس بر اساس تقویم دیلمی روزی متفاوت از تقویم میلادی و جلالی خواهد بود.

در تقویم دیلمی ۲۵۶ امین روز سال برابر با «۱۱ سیا ما» (۱۰ سیا ما در سال‌های کبیسه) است. به همین خاطر ۱۱ سیا ما از تقویم دیلمی روز برنامه‌نویسان گیلک است.

امروزه برنامه‌های زیادی توسط برنامه‌نویسان گیلانی برای زبان و فرهنگ گیلکی تولید شده‌اند. شما می‌توانید فهرست برخی از آن‌ها را در «پروژه‌ها و خلاهای زبان گیلکی در حوزه فناوری اطلاعات» در گیتهاب مشاهده کنید.

در این روز چکار کنیم؟

  • اگر برنامه‌نویس هستید در یکی از پروژه‌های منبع‌باز گیلکی مشارکت کنید.
  • اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید در این روز سعی کنید بیشتر در مورد برنامه‌نویسی یاد بگیرید. گیلک‌ها بیشتر از این حرف‌ها به برنامه‌نویسان خوب نیاز دارند!
  • گیلک‌ها را با پروژه‌های برنامه‌نویسی‌شده موجود گیلکی آشنا کنید.
  • اگر در میان دوستان خود برنامه‌نویس گیلکی را می‌شناسید این روز رو بهش تبریک بگید!

همینجا این روز رو به دوستان برنامه‌نویسم تبریک میگم و امیدوارم که در سال آینده کلی پروژه خفن در پیش داشته باشید! ?

یک دیدگاه در “روز برنامه‌نویسان گیلک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *